Danmarks grand old Ironlady

Den tidligere verdensmester Susanne Nielsen bruger sine erfaringer til at hjælpe nye triatleter på vej.

Af: Bolette Skibild
Foto: Thomas Voller

SUSANNES BEDSTE TRÆNINGSTIPS

  • Sørg for at træne den eller de discipliner, du ikke mestrer
  • Skift imellem disciplinerne i din træning, da der er meget tid at hente
  • Vær opmærksom på, at størrelsen på din cykel passer til din kropsbygning
  • Sørg for at øve dig i åbenvandssvømning flere gange, inden du starter dit første race

Som professionel triatlet har Susanne Nielsen både opnået titlen som Verdensmester på langdistancen og Europamester i OL-distancen. I dag arbejder hun som triatloncoach, hvor hun træner nybegyndere og øvede, som ønsker at prøve kræfter med det, hun selv kalder verdens fedeste sport. Susanne ved alt om, hvad det vil sige at presse sig selv til det yderste. Fra slutningen af 90’erne og 11 år frem, arbejdede hun som professionel triatlet, hvor hun deltog i over 170 konkurrencer verden over. I en årrække var hun tilknyttet klubberne TIM Marseille, Salon de Provence i Frankrig og Asics Team Witten i Tyskland. Siden 2010 har hun drevet coachingvirksomheden Triathlon-coach med fokus på individuel triatlontræning. “Det er sjovt og udfordrende for mig at hjælpe nye triatleter på rette vej, så de føler sig optimalt forberedt og fortsat synes, at triatlon er en sjov sport,” siger Susanne og fortsætter: “Jeg har selv haft succes på alle distancer, så jeg ved, hvordan man får det maksimale ud af sin træning.

Mange ønsker at forbedre deres tider, og her kan jeg hjælpe. Jeg spotter lynhurtigt, hvad de har brug for, for at optimere og blive bedre.” Susanne kender også til de mentale barrierer, der naturligt opstår undervejs i træningen – der hvor man ikke synes, at man kommer nogen vegne: “Jeg genkender fra mine egne erfaringer, hvor mine kunder er i deres proces, og på den måde kan jeg også hjælpe dem til at holde fokus på deres fremskridt og coache dem, så de har en høj grad af motivation.”

Coacher både nybegynderen og den garvede triatlet

I sit professionelle virke hjælper Susanne Nielsen både de helt uprøvede, som ønsker at komme i gang med træningen, og dem, som allerede har deltaget i en eller flere triatlons, men ønsker hjælp til at træne mere effektivt og undgå skader. “Ofte har de prøvet at træne på egen hånd, men de føler, at de ikke helt har styr på, hvordan de træner på den rigtige måde og ofte oplever de, at de nemt bliver skadet,” siger Susanne og tilføjer:

“Mange mennesker lever jo en supertravl hverdag med familie, arbejde osv., så det kan være svært at overskue at lave en træningsplan, som de kan overholde. Jeg hjælper folk med at skræddersy et realistisk træningsprogram, som passer i forhold til deres fysiske form og de forhold, der også er prioriteter i deres liv. Når træningsplanen er realistisk, er der langt større chance for, at du kan bevare motivationen og opnå dine personlige mål.”

En træningspakke hos Susanne Nielsen består af en indledende samtale, hvor kundens drømmemål, aktuelle fysiske form og træningsniveau klarlægges. På den baggrund udarbejder Susanne et individuelt træningsprogram. Dette inkluderer også svømmeprogrammer med fokus på teknik og fart. ”Der er opfølgende samtaler undervejs i forløbet, men det allervigtigste er, at programmet bliver revideret og tilpasset til dig igen hver 4. uge, ud fra hvordan det er gået i den forløbne periode. Det er her, du mærker forskellen i forhold til et standardprogram fra en bog eller app,” understreger Susanne.

Fokus på den gode oplevelse

For Susanne er det afgørende, at hun kan hjælpe folk med at få en god oplevelse fra starten.

“Jeg vil gerne vise folk, at triatlon er en fed sport, fordi den er så afvekslende. Den udfordrer dig til at kombinere og mestre til 3 sportsgrene. Du kan starte med mindre sekvenser og bygge op, efterhånden som du kommer i form. Hvis du deler tingene op i små bidder, bliver det hele mere overskueligt.” For den uerfarne kræver det ifølge Susanne Nielsen 3 måneders forberedelse at træne sig op til en sprint distance og 6 måneder til en Olympiske distance “– alt efter hvor godt du ønsker at have det undervejs,” som hun siger. Og minimum 12 måneder til en Ironman.

SUSANNE NIELSEN

Født 1966

1996 - EM guld OL distance
VM bronze langdistance, USA

1997 - Ironman Roth sølv, Tyskland

1998 - Hawaii Ironman, nr. 9

1999 - Vinder af New Zealand Ironman
VM guld langdistance, Sverige
Hawaii Ironman, nr. 4

2000 - Hawaii Ironman, nr. 7

2001 - VM bronze Ironman distance, Danmark
Tysk mester for hold 5 år i træk
7 Ironmans i top 10

Har siden 2010 drevet virksomheden Triathlon-coach.dk, hvor hun træner og rådgiver begyndere og øvede triatleter.

Uddannet coach, zoneterapeut og kostvejleder i sportsernæring.

Gift og mor til Oscar på 9, samt delebørnene Ellen på 12, Ivan på 18 og Anton på 20.

Træn smart og undgå skader

Det er vigtigt for Susanne, at hendes triatleter bliver godt rustet til at forebygge skader.

Det er bare så brandærgerligt at droppe ud pga. noget, som ofte kunne være undgået, og det kan tage lang tid at komme tilbage i form. Derfor lærer hun sine kunder at disponere deres fart, mærke efter deres egne grænser og at træne ’smart’: ”Med det mener jeg, at du kun skal træne det, du har behov for og have fokus på det, du selv skal blive bedre til, på det niveau, hvor du er lige nu. Lad være med at skele til hvad andre gør eller siger, at de kan.”

Susanne glæder sig til årets KMD Ironman Copenhagen, hvor hun igen i år har kunder, der deltager: ”Det er jo en festdag med rigtig god stemning. Jeg plejer at stå klar i Lyngby, når mine triatleter kommer forbi på cykelruten. Derefter cykler jeg ind til Nyhavn og hepper, når de skal løbe. Jeg ved jo selv, hvor meget det betyder at blive bakket op på den tur, som man har brugt måneder på at forberede sig til, så det skal jeg selvfølgelig give dem”, slutter hun.