Billedtekst her

KAATSU® - nænsom og effektiv træning, der kan øge udholdenhed, speed og styrke, eller afkorte et skadesforløb

Den japanske træningsmetode Kaatsu - styrketræning under modereret blodgennemstrømning og lav belastning - vinder frem i træningscentre og hos fysioterapeuter, og effekten på brugerne inkl. eliteidrætsudøvere og patienter i genoptræning i alle aldre er forbløffende.

Af: Jane Kjølbye

Direktør, farmaceut Kaare Fiala, indehaver af firmaet Fysiodema, fik via amerikanske kontakter agenturet på Kaatsu®-træning og –udstyr for 1 ½ år siden, og skønt en snarlig pension fristede i horisonten blev hans interesse vakt, for idéen og setup’et bag Kaatsu var epokegørende. Fysiodema forhandlede i forvejen den epokegørende AlterG træner udviklet af NASA til genoptræning af astronauter. Med Kaatsu-træning tilbydes en sikker, effektiv, nænsom og smertefri styrketræning til et bredt segment fra top-idrætsfolk til den almindelige forbruger, men også til skadede eller ældre mennesker, der har svært ved at klare strabadserne i vanlig styrketræning, forklarer Kaare Fiala.

Kaatsu-træningsmetoden

Ved Kaatsu-træning sættes patenterede, smalle, oppustelige manchetter, air bands, øverst på overarmene eller på benene, og ved hjælp af en monitor eller håndpumpe oppustes air bands til det optimale tryk. Derved hæmmes blodgennemstrømningen i musklerne i en kort periode, fx 15-20 minutter, og hvorved der sker en overopfyldning med blod i arme eller ben. -Det specielle ved de smalle air bands er, at træningen ikke gør ondt på brugeren, fortæller Kaare Fiala. Og man skal være specielt opmærksom på at montere manchetterne øverst oppe på arm eller ben, der skal trænes, og ikke på selve musklen. Ved bentræning skal manchetterne altså monteres ovenover lårmusklen så tæt på kroppen som muligt og ved træning af arme ovenover overarmsmusklen helt oppe ved skulderen. De patenterede Kaatsu air bands sørger for konstant opretholdelse af et korrekt tryk. Det anvendte tryk varierer fra person til person, og derfor er det vigtigt at vide, hvordan man skal bære sig ad. Fysiodema uddanner Kaatsu Specialister og andre, der ønsker at anvende Kaatsu træning i forbindelse med køb af udstyr.

Hokus pokus med hjernen

Ved at hæmme blodtilførslen og derved nedsætte blodcirkulationen, tilføres mindre ilt og ernæring, fx glukose, til de arbejdende muskler. De metaboliske affaldsstoffer så som mælkesyre elimineres heller ikke, og homeostasen – musklernes ligevægt – bliver forstyrret. Alle signaler ender i hjernen, der fejlagtigt tror, at personen er i gang med en intensiv styrketræning med tunge vægte og derfor frigives væksthormon og andre vækstfaktorer samt stamceller, der fremmer muskeltilvækst og heling af skader. Det smitter igen af på de arbejdende muskler, der reagerer som ved intensiv styrketræning med tunge vægte. Resultatet er hurtigere muskeltilvækst end ved traditionel træning – og ingen restitutionstid, da musklerne ikke er blevet skadet af de tunge vægte, men der er trænet uden vægte eller med meget lette vægte. Med Kaatsu-træning udsættes musklerne for en kortvarig accelereret træthed pga. af mælkesyre ophobningen. Resultatet er øget styrke, speed og udholdenhed.

Kontrol, tillid og sikkerhed - Kaatsu

Kaatsu

Kaatsu er japansk og betyder ”yderligere pres”. Kaatsu træning kan øge udholdenhed, speed og styrke, eller afkorte et skadesforløb Individuel træningsmetode inden for sport, motion og rehabilitering. Kaatsu er en mulighed for dem, der ikke kan træne med tunge vægte Patenteret Kaatsu udstyr: air bands (2 manchetter til ben og 2 manchetter til arme) og monitor.

Uddannelse og certificering som Kaatsu specialist:

info@fysiodema.dk
Udstyr til Kaatsu træning
www.fysiodema.dk
Kaatsu-træning og udstyr har vist sig effektiv både til idrætsudøvere med konstant behov for optimering af styrke og udholdenhed, men også til restitution, skadesrehabilitering og fitness. Kaatsu er et japansk koncept opfundet af Dr. Sato i 1966. Han har brugt over 30 år på at perfektionere og optimere Kaatsu-træning og -udstyr, så metoden i dag er sikker og gennemkontrolleret, ligesom mange andre forskere har siden lavet et utal af forsøg med Kaatsu-træning og -udstyr. Dr. James McCarron konkluderer da også, at netop med Kaatsu systemet kan man definitivt indstille det korrekte tryk på Kaatsu monitoren. Det kan diskuteres, om Kaatsu air bands er de eneste anvendelige manchetter i forbindelse med træning ved lav blodgennemstrømning, men med andre manchetter kan man ikke være sikker på, om de sidder for stramt eller for løst – eller lige tilpas, hvorimod man uden tvivl kan have tillid til netop Kaatsu air bands. McCarron anser således indtil videre Kaatsu som bedste, bedst kontrollerede og mest sikre metode til træning ved lav blodgennemstrømning. (Thenakedphysio.com/2015/05/23/blood-flow-restriction-a-guest-blog-by-dr-james-maccarron/)